Lyfthjälp har alltid behövts
I mänsklighetens historia har det alltid förekommit tunga lyft. Det kan vara stenar, nerfallna träd eller något annat som varit i vägen, och som man ville få bort. Innan det fanns lyftkranar, var det ofta slavarbetare som fick bygga murar och slott, och säkert en hel del fångar har också genom tiderna satts i tjänst med strängt arbete. Sedan försökte man konstruera lyftanordningar, där en människa fick springa runt i ett hjul för att driva en primitiv lyftkran. Man ville bygga torn och kyrkor, och givetvis ville man få så mycket lyfthjälp som möjligt. Lyfthjälp har alltid behövts. Ofta mycket mer än vad som har funnits tillgängligt.
Nya uppfinningar
Med tiden har uppfinningar avlöst varandra, och nu finns det många sorters lyftkranar. Höga tornkranar vid byggen, flytande pontonkranar när man bygger broar och containerkranar i hamnen. Kranarna är stora och lyfter tungt, och det behövs när gods på järnvägsvagnar och båtar ska lastas och lossas. En kran är i princip en bom, och lyftet sker med rep och taljor. Hydraulikdrivna maskiner fick ersätta mänsklig kraft, och det har möjliggjort stora byggnationer på väsentligt kortare tid. Sedan finns det också mobilkranar, som sitter fast på en lastbil. Mobilkranarna är mycket vanliga, speciellt när byggdetaljer ska lyftas, och de hyrs ofta ut med förare.
Minikran passar överallt
Nu har det kommit en ännu smidigare kran. Den kan se ut som en grön jättespindel och kallas minikran. Den kommer åt på ställen där det är trångt, så den är betydligt smäckrare än andra krantyper. Ändå är den mycket stark. Man kan till exempel hyra minikranar i malmö. Givetvis väger kranen själv en hel del, men den har fördelen att få plats och komma in genom en port till en fabrik. Det smarta är att den kan köras inomhus, för den kan drivas med både el och diesel.